Z WILKIEM NA PLASTRONIE
Z wilkiem na
plastronie.
Historia
krośnieńskiego sportu żużlowego
Muzeum
Podkarpackie w Krośnie od kwietnia do czerwca 2016 r. będzie prezentowało
wystawę poświęconą historii sportu żużlowego w Krośnie.
Mecze żużlowe w Krośnie cieszą się od lat niesłabnącym zainteresowaniem mieszkańców zarówno
Krosna jak i pobliskich miejscowości. Dźwięk motocykli żużlowych wpisał się w charakter miasta, a wielu ludzi nie wyobraża sobie letniego niedzielnego
popołudnia bez podziwiania zawodników startujących na czarnym krośnieńskim
torze.
Historia sportu żużlowego w Krośnie sięga lat 40 XX w. W 1946 r. przy ówczesnym Miejskim Klubie Sportowym „Legia” Krosno powstała sekcja motorowa. Jej założycielem i jednocześnie kierownikiem sekcji rajdowo-turystycznej był Bogusław Muller. Zawodnicy ścigali się w dwóch odmianach: rajdowo-turystycznej i rajdowo-wyścigowej. Zawody turystyczne odbywały się między miastami województwa rzeszowskiego. Zawodnicy startowali na przedwojennych motocyklach tj.: Sokół, DKW i BMW. W 1951 r. krośnieński „Włókniarz” zorganizował rajd turystyczny prowadzący z Krosna do Gdyni i z powrotem, w którym uczestniczyły kluby z całej Polski.
Sekcją rajdowo-wyścigową kierował Stanisław Wajda. Zwodnicy startowali w wyścigach, które stanowiły eliminacje do Mistrzostw Okręgu Polskiego Związku Motorowego w Rzeszowie. Trasy poprowadzone były podobnie jak w przypadku odmiany turystycznej pomiędzy miejscowościami województwa rzeszowskiego. Zawodnicy jeździli na przerobionych motocyklach typu Jawa 250 ubrani w dwuczęściowe, skórzane kombinezony, czapki z daszkiem, rękawice i okulary.
Największe sukcesy odnosił Edward Węklar, który w 1954 r. został rajdowym mistrzem Okręgu PZM w Rzeszowie, a w 1955 r. zajął trzecie miejsce w finale Motorowego Pucharu Polski. Innym zawodnikiem odnoszącym sukcesy był Andrzej Szczepański, który w 1954 r. zdobył tytuł mistrzowski Okręgu PZM w Rzeszowie w wyścigach motocyklowych w klasie 250. Oprócz wspomnianych już zawodników w zespole „Włókniarza” startowali również: Mieczysław Kostański, Kazimierz Paczosa, Witold Błażejowski, Stanisław Kamiński, Kazimierz Kubit, Wiesłąw Kręt,
Historia sekcji motorowej krośnieńskiego „Włókniarza” trwała do połowy lat 50., kiedy to z powodu kłopotów finansowych została ona rozwiązana.
W 1949 r.
rozpoczęła się budowa stadionu „Włókniarza” Krosno, a wraz z nim zrodziła się
idea utworzenia sekcji żużlowej. Z myślą o niej, na nowym stadionie powstał tor
żużlowy. W 1950 r. zostały zorganizowane pierwsze pokazowe zawody żużlowe,
kiedy tor nie był jeszcze zabezpieczony drewnianymi bandami. Wykonano je
dopiero w 1953 r. i wtedy też uzyskał licencję. Jednak z powodów finansowych żużlowa
sekcja „Włókniarza” Krosno nie została utworzona. Pomimo tego tor został
wydzierżawiony najpierw drużynie AMK Kraków, później zaś drużynie Unii Tarnów,
która wówczas nie posiadała własnego stadionu żużlowego. Obie drużyny oprócz
treningów i meczów pokazowych rozgrywały także spotkania ligowe. Widząc spore
zainteresowanie tą dyscyplina sportu mieszkańców miasta zdecydowano się
przeznaczyć odpowiednie środki pieniężne na powstanie krośnieńskiej drużyny
żużlowej.
Jesienią 1956 r.
już przy klubie sportowym „Legia” powstała sekcja żuzlowa. Jej kierownikiem
został Kazimierz Paczosa. Pierwszym trenerem został były żużlowiec pochodzący z Częstochowy Marian Kaznowski. Do sekcji zgłosiło się kilkudziesięciu chętnych.
Poprzez selekcję trener Kaznowski wyłonił grupę 10 zawodników, wśród których
trzon stanowili byli zawodnicy sekcji motorowej. Pierwszymi zawodnikami
tworzącymi klub żużlowy byli: Andrzej Szczepański, Edward Węklar, Kazimierz
Węklar, Witold Błażejowski, Roman Gąsior, Andrzej Winch, Wiesław Kręt i Włodzimierz Niezgoda.
W kolejnym
sezonie zespól pod nazwą „Legii” Krosno został zgłoszony do rozgrywek trzeciej
ligi grupy „Południe”. Pierwszy mecz w historii krośnieńscy zawodnicy
rozegrali z drużyną CSK Czeladź przegrywając go zaledwie trzema punktami.
Pierwsze zwycięstwo „Legia” Krosno odniosła zwycięstwo na własnym torze z zespołem Unii Tarnów.
Tak rozpoczęła
się historia sportu żużlowego w Krośnie, która trwa po dziś dzień. Nie obyło
się bez zawirowań. Z powodu kłopotów finansowych, w 1961 r., doszło do fuzji
dwóch krośnieńskich klubów „Legii” i „Krośniański”. Powstał wówczas Międzyzakładowy
Związkowy Klub Sportowy „Krosno”, a w 1963 r. Krośnieński Klub Sportowy
„Karpaty”. Pod tym szyldem zespół startował do 1969 r., kiedy to z powodu
kłopotów finansowych, sprzętowych i kadrowych sekcja żużlowa została
rozwiązana. Motocykle żużlowe zamilkły na krośnieńskim torze na osiemnaście
lat.
Temat reaktywacji sekcji żużlowej pojawił się
w Krośnie w 1984 r. Grupa pasjonatów, chciała, aby motory żużlowe znów
rozbrzmiewały na krośnieńskim torze. W maju 1986 r. powstał Społeczny Komitet
Reaktywowania Sekcji Żużlowej w Krośnie na czele z przewodniczącym Stefanem
Lubasiem. Zorganizowano pokazy żużlowe na krośnieńskim torze z udziałem
zawodników Unii Tarnów. W 1987 r, powstał Krośnieński Klub Żużlowy, który
przyjął barwy żółto-czerwono-czarne z wizerunkiem głowy wilka na plastronie,
który od tego czasu stał się znakiem rozpoznawczym krośnieńskich żużlowców. W międzyczasie zmodernizowano tor, aby mogli się na nim ścigać zawodnicy, a także
zorganizowano dwa turnieje towarzyskie. Zorganizowano również szkółkę dla
adeptów żużlowych, którą prowadził legendarny zawodnik Stali Rzeszów Florian
Kapała.
1988 r. był rokiem przełomowym. Wówczas to Krosno powróciło na żużlową mapę Polski. Pierwszym trenerem KKŻ-tu został legendarny Edward Jancarz. Historia krośnieńskiego sportu żużlowego rozpoczęła się na nowo.
Z okazji
60-rocznicy powstania sekcji żużlowej w Krośnie Muzeum Podkarpackie zamierza
przypomnieć historię i tradycję tej dyscypliny sportu. Ekspozycja podzielona
jest na dwie części. Pierwsza dotyczy historii powstania klubu żużlowego w Krośnie z zaakcentowaniem działającej wcześniej sekcji motorowej. Cezura
czasową dla tej części wystawy jest rok 1969, a więc zawieszenie działalności
sekcji żużlowej. Druga część poświęcona została historii speedwaya w Krośnie w latach 1988-2016, z uwzględnieniem starań o reaktywację klubu żużlowego.
Na wystawie
zaprezentowane zostały archiwalne fotografie i dokumenty. Całość ekspozycji
uzupełniają przedmioty związane z dyscyplina żużlową. Zobaczyć można m.in.
motocykle żużlowe, sprzęt używany przez zawodników oraz pamiątki związane ze
sportem żużlowym w Krośnie w tym te należące do zawodników startujących w klubie.
Ekspozycja
przygotowana została we współpracy z Krośnieńskim Stowarzyszeniem Motorowym.
Zaprezentowano na niej eksponaty pochodzące ze zbiorów KSM Krosno, Muzeum Podkarpackiego w Krośnie,
Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie, Wojewódzkiego
Ośrodka Ruchu Drogowego w Krośnie oraz zbiorów prywatnych.